הסכנה שבעקיצת עקרב: במהלך השבת פונתה לבית החולים הציבורי אסותא אשדוד ילדה כבת 5 מאחד מיישובי הסביבה ליד אשדוד, לאחר שנעקצה על ידי עקרב. הילדה התקבלה לטיפול במיון הילדים, היא הושארה כמה שעות להשגחה ואז שוחררה לביתה.
ד"ר הגר גור סופרמן מנהלת המיון בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד, אמרה על המקרה: "עם התחממות מזג האוויר אנו רואים יותר ילדים שנזקקים לטיפול עקב מפגש עם בעלי חיים מסוכנים. חשוב להבהיר, כי צבעו של העקרב או הנחש לא מעיד על מסוכנותו ולא מומלץ להחליט לבד האם ההכשה או העקיצה מסוכנות. לאחר עקיצת עקרב או הכשת נחש חשוב מאוד להרגיע את האדם הנעקץ, לקרר את מקום העקיצה ולא לעשות כל פעולה על מנת "להוציא" את הארס ובהקדם להגיע לבית חולים כדי לקבל טיפול מתאים".
1 צפייה בגלריה
עקרב צהוב. הצבע לא תמיד מעיד על מסוכנותו
עקרב צהוב. הצבע לא תמיד מעיד על מסוכנותו
עקרב צהוב. הצבע לא תמיד מעיד על מסוכנותו
(צילום: shutterstock)
בעולם קיימים כ-2,000 מיני עקרבים ולכולם יש בלוטת ארס, אך למרות זאת רק כ-25 מינים נחשבים כמסוכנים לאדם. בישראל יש כ-20 מיני עקרבים, ומתוכם רק שני מינים יכולים לגרום לסכנת חיים ממשית, עקצן צהוב, הנפוץ במרבית אזורי הארץ, וקטלן עב-צבתות הנפוץ מהגליל העליון ועד הנגב והערבה. חשוב לציין, צבע העקרב (צהוב או שחור) לא מעיד על מסוכנותו, גם עקרבים שצבעם שחור עשויים להיות מסוכנים לאדם ולהפך. עקיצת העקרב כואבת מאוד גם אם אינה מסכנת חיים, ויש קושי לזהות את מין העקרב בשטח. לכן מומלץ לפנות לקבלת טיפול רפואי בכל מקרה של עקיצה.

כיצד נימנע מעקיצת עקרב במהלך הטיול?

כדאי לדעת כי עקרבים מוצאים מחסה במחילות וסדקים, וכן מתחת לאבנים וקליפות של עצים. מומלץ לצאת לטיול עם מכנסיים ארוכים ונעליים סגורות, ולא להכניס את הידיים לסדקים בסלע או להפוך אבנים. לאחר עצירה בשטח כדאי לבדוק את הציוד האישי- להפוך נעליים, לנער שקי שינה וכדומה. במידה וראיתם עקרב, שמרו על מרחק בטוח והרחיקו ממנו אנשים אחרים וחיות מחמד. אל תנסו לשחק איתו או ללכוד ולהרים את העקרב.

ממה מורכב ארס העקרב ומה מסוכן בו?

הארס מכיל רעלנים קרדיוטוקסיים (המשפיעים על מערכות הלב) ונירוטוקסיים (המשפיעים על מערכת העצבים). עקיצת העקרב גורמת שחרור מוגבר של מוליכים עצביים המשפיעים על מערכות שונות בגוף. ברוב המקרים מסבה העקיצה כאב חד אבל לא סכנת חיים. עם זאת, חשוב להדגיש כי עקיצה של עקצן צהוב וקטלן עב צבתות בהחלט עלולה להרוג, וילדים נמצאים בסיכון מוגבר לסיבוכים ולתמותה כתוצאה מעקיצתם.
הסימנים המקומיים העשויים להעיד על עקיצת עקרב הם כאב עז, אודם, נפיחות ותגובה אלרגית מקומית. תסמינים מערכתיים אפשריים הם התכווצויות שרירים, פרכוסים, כאבי בטן, בחילות, הקאות, ריור מוגבר, הזעה, דמעות, ירידה ברמת ההכרה, קשיי נשימה וזיקפה של איבר המין. הופעת התסמינים תלויה במערכת שנפגעה מהארס. שימו לב, סימני העקיצה המערכתיים עלולים להופיע שעות לאחר העקיצה ולכן יש חשיבות גדולה לפנייה לטיפול רפואי.

מה עושים לאחר עקיצת עקרב?

יש כמה פעולות ראשוניות שחשוב לעשות כדי לעזור. קודם כל הרגיעו את האדם שנעקץ, ולאחר מכן קבעו את הגפה שנעקצה וקררו אותה. אסור לשים חסם עורקים או לעשות כל פעולה אחרת כדי "להוציא" את הארס. חשוב להגיע לבית החולים בהקדם, כדי לקבל טיפול ולהיות במעקב רפואי. במידת הצורך יינתנו משככי כאבים וטיפול תומך במערכות הדם והנשימה, ובמקרים נדירים יינתן גם נסיוב נגד ארס העקרב.
כאמור, רוב העקרבים אינם מסכני חיים, אך עקיצתם כואבת מאוד. צאו לטייל, תהנו, ותשמרו על כללי הזהירות.